🎬 SĂ„ kan distansundervisning frĂ€mja nĂ€rvaro

Göteborgsregionen

juni 11, 2020

Är distansnĂ€rvaro och fysisk nĂ€rvaro alltid samma sak? Och hur kan skolan anvĂ€nda en elevs ökade nĂ€rvaro pĂ„ distans som hĂ€vstĂ„ng för att öka Ă€ven nĂ€rvaro i klassrummet?

Distansundervisning pÄverkar nÀrvaron

Under vÄren har frÄgan om nÀrvaro lyfts i allt fler sammanhang. Enligt mÄnga lÀrare har elevers nÀrvaro pÄverkats av övergÄngen till distansundervisning. Vissa elever har ökat sin nÀrvaro, medan andra haft en fortsatt hög eller till och med ökad frÄnvaro.

LÀrdomar frÄn arbetet med elever med sÀrskilda behov

KĂ€llan Ă€r en sĂ€rskild undervisningsgrupp i Uddevalla kommun som har kommit igĂ„ng med att anvĂ€nda distansundervisning som en del av arbetet med elever med sĂ€rskilda behov”

Henrik Malmström Àr riktad förstelÀrare pÄ KÀllan och i filmen nedan berÀttar han mer om hur distansundervisning kan anvÀndas som ett verktyg för att stÀrka skolsammanhanget och öka elevens kÀnsla av meningsfullhet. Distansundervisning kan ocksÄ vara ett forum för att i lugn och ro utreda vad det Àr som hindrar en elev frÄn att komma till skolan.

Tidiga insatser för fullföljda studier

Under tvÄ Ärs tid har KÀllan deltagit i projektet Plug Innan för att stÀrka och systematisera sitt nÀrvarofrÀmjande arbete.

Du kan lÀsa mer om Plug Innan pÄ goteborgsregionen.se/pluginnanlÀnk till annan webbplats.

Henrik Krantz

Arbetar som projektledare pÄ Göteborgsregionen med fokus pÄ digitalisering, medie- och informationskunnighet och skolutveckling.