Många ser på distansundervisning enbart som ett sätt att genomföra traditionella lektioner via video och skärm. Vad man kanske inte tänker på är att digital distansundervisning skapar helt nya möjligheter för en annan typ av upplägg. Så länge eleverna har tillgång till ämnesområdets innehåll kan de arbeta med det själva utan att behöva hålla sig till strikta lektionstider.
Ett upplägg där eleverna arbetar självständigt på distans ställer krav på lärarens förmåga att planera och presentera sin undervisning så att alla elever blir utmanade utifrån sina individuella förutsättningar och kunskapsnivå.
Distansundervisning ställer stora krav på eleverna, eftersom de behöver ta större ansvar för att planera och genomföra sina studier på egen hand. Planeringen kan göras med hjälp av vårdnadshavare men du som lärare behöver också finnas tillgänglig för att stötta. Du har ansvaret för att skapa tid och tillfällen i undervisningen där eleverna har chansen att visa både sin progression och att de faktiskt deltar i undervisningen.
Självklart ska eleverna inte ta ett ensamt ansvar för sin kunskapsutveckling. Det är viktigt att du som lärare finns tillgänglig för stöd via det kommunikationsverktyg (Teams, Hangout meet, etc) ni använder er av på skolan, förslagsvis vid bestämda tidpunkter under dagen.
Tydliggör också i vilka övriga kanaler du är tillgänglig, som email eller chatt. Ta också tiden att aktivt gå in i elevernas material och se över deras framsteg för att försäkra dig om att de är igång med arbetet. Det ger även en återkoppling till eleverna att någon ser och bekräftar deras arbete. Det skapar motivation att arbeta vidare.
Fundera över vilka elever i klassen som skulle kunna behöva extra stöd och lägg mer tid på att stötta dem och följa deras progression. Lita på din egen professionella kompetens, du känner din klass bäst och det är upp till dig att utvärdera dina elevers förmåga att arbeta på distans.