LektionsupplĂ€gg: Bild 🧡 Slöjd

Göteborgsregionen

juni 8, 2020

Det finns mÄnga fördelar med att arbeta tematiskt och att lÄta flera Àmnen flÀta sig samman kring ett tema eller projekt. Detta blir givetvis lite mer komplicerat nÀr lÀrare och elever befinner sig pÄ olika platser, kanske framförallt nÀr man ska arbeta med praktiska och estetiska Àmnen. Men det öppnar Àven upp för nya former av samarbeten mellan Àmnen och lÀrare!

Exempel pÄ uppgift:

Skapa ett fodral/ask till ditt lÄngtrÄkiga spel.

Eleverna har skapat ett eget spel eller sÄ utgÄr ni frÄn ett befintligt spel eller film som eleverna vÀljer.

Tips: Kanske har eleverna fÄtt som uppgift i ett sprÄkÀmne att skriva om sitt drömspel som ni skulle kunna utgÄ frÄn i denna uppgift?

Titta pÄ exempel pÄ hur design av spelkartonger, askar och boxar sett ut genom historien. Vad har förÀndrats frÄn de första spelkartongerna fram till dagens? TÀnk pÄ att titta bÄde pÄ design av sjÀlva kartongen samt utseende pÄ bilder.

HÀr finns en intressant artikel om hur spelomslag skapas.lÀnk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

LÄt eleverna skissa pÄ hur de vill att deras bilder ska se ut. Hur ser framsidan ut? Vilka bilder finns nÀr man vÀnder pÄ kartongen?

LÄt eleverna skapa skisser pÄ deras box med hjÀlp av ett digitalt bildredigeringsprogram. Skapa tre stycken olika skisser med olika uttryck som passar deras spel.

Se till att eleverna arbetar med mÄtt och rÀtt skala. Hur ska bilden de vill skapa placeras pÄ deras kartong/box? Hur ser baksida och sidor ut?

LÄt eleverna presentera sina skisser för varandra, dÀr de motiverar sina av designförslag.

LÄt eleverna vÀlja ut ett av sina förslag som de arbetar vidare pÄ efter feedback frÄn sina klasskamrater.

Ha en digital utstÀllning dÀr eleverna fÄr presentera sina designförslag.

Slöjd 7-9

Centralt innehÄll

- TvÄ- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, sÄvÀl med som utan digitala verktyg. Hur de kan lÀsas, följas och kopplas till matematiska berÀkningar.

- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, övervÀganden, framstÀllning och vÀrdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och pÄverkar resultatet.

- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, sÄvÀl med som utan digitala verktyg.

Bild 7-9

Centralt innehÄll

- Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.

- Presentationer av eget bildskapande.

- Ord och begrepp för att kunna lÀsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.

_________________________________________________________________________________________________

I detta exempel kan man hitta flera omrÄden inom Bild och Slöjd man kan arbeta med och jag Àr övertygad om att ni kan komma pÄ fler grymma idéer om samarbeten. Kanske skulle det gÄ att göra ett gemensamt digitalt studiebesök, dÀr exempelvis bild och slöjdföremÄl ska undersökas och analyseras?

SÄ passa pÄ att samplanera med era kollegor och hör efter vad de ska arbeta med den kommande tiden. Vem vet, kanske uppstÄr nya teman som blir stÄende inslag i er verksamhet.

Henrik Krantz

Arbetar som projektledare pÄ Göteborgsregionen med fokus pÄ digitalisering, medie- och informationskunnighet och skolutveckling.