Lektionsupplägg: Skapa en "hemmaparafras"

Nästan dagligen kommer nya ”uppdrag”, utmaningar och kreativa idéer upp i sociala medier så som Instagram och TikTok, speciellt nu när många människor spenderar sina dagar hemma av olika anledningar. Här kommer ett lektionsförslag utifrån en just en sådan utmaning!

På Instagramkontot ”Tussen Kunst & Quarantinelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster” finns uppmaningen:

  1. Välj ett konstverk
  2. Använd 3 saker du har hemma
  3. Dela

Det finns flera liknande utmaningar och uppdrag som samlas under olika # på sociala medier, några av dessa kan du titta på här:

https://mymodernmet.com/recreate-art-history-challenge/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Gör något liknande som en bilduppgift!

Behöver du en bilduppgift som kan genomföras på distans, så varför inte låta eleverna skapa en parafras av ett valt konstverk med saker som finns i deras närhet!

Ett tips är att använda Nationalmuseums digitala samling, där ni kan välja utifrån tema eller epoker. Här hittar du till Nationalmusems samling http://collection.nationalmuseum.se/eMP/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&module=exhibition&moduleFunction=result&filterName=filter.tours.alllänk till annan webbplats

  • Låt eleverna bestämma vilket konstverk de vill skapa sin parafras av.
  • Ge tid för att leta material och komma på hur de skapa sin parafras (ha gärna med att eleverna ska skapa en idéskiss eller liknande)
  • Sätt en deadline när ni har gemensam vernissage i er digitala kanal
  • Om ni arbetar under flera lektioner, så se till att finns där som stöd i elevernas process genom att vara närvarande i era digitala ytor.
  • Låt varje elev presentera sitt konstverk (genom att visa ett foto av sin parafras eller om de vill visa upp det ”live”)

Extra!

Detta är en strålande ingång till att arbeta med moment inom konsthistoria eller bildanalys för att få eleverna att ”analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner” (Lgr11, Bild – Ämnets syfte).

Kanske kan ni koppla fler uppgifter efter detta, så som att analysera konstverket djupare eller titta på mer konst inom samma epok/tema.

Tänk på!

Uppmuntra till att använda vilka saker/material som helst. Man behöver inte ha massa saker hemma för att göra en bra parafras, utan kreativiteten ska stå i fokus i denna uppgift!

Gör detta genom att visa exempel på flera olika sätt att återskapa ett konstverk, till exempel genom att använda sig själv och kläder/tyger som påminner om det som finns i konstverket, eller att skräp även kan vara toppenbra att använda!

Det kan även vara bra att tänka på att alla elever kanske inte vill vara med på bild, så designa inte uppgiften så att detta är ett krav.