Nästan dagligen kommer nya ”uppdrag”, utmaningar och kreativa idéer upp i sociala medier så som Instagram och TikTok, speciellt nu när många människor spenderar sina dagar hemma av olika anledningar. Här kommer ett lektionsförslag utifrån en just en sådan utmaning!
På Instagramkontot ”Tussen Kunst & Quarantine Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.” finns uppmaningen:
Det finns flera liknande utmaningar och uppdrag som samlas under olika # på sociala medier, några av dessa kan du titta på här:
Behöver du en bilduppgift som kan genomföras på distans, så varför inte låta eleverna skapa en parafras av ett valt konstverk med saker som finns i deras närhet!
Ett tips är att använda Nationalmuseums digitala samling, där ni kan välja utifrån tema eller epoker. Här hittar du till Nationalmusems samling http://collection.nationalmuseum.se/eMP/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&module=exhibition&moduleFunction=result&filterName=filter.tours.all Länk till annan webbplats.
Detta är en strålande ingång till att arbeta med moment inom konsthistoria eller bildanalys för att få eleverna att ”analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner” (Lgr11, Bild – Ämnets syfte).
Kanske kan ni koppla fler uppgifter efter detta, så som att analysera konstverket djupare eller titta på mer konst inom samma epok/tema.
Uppmuntra till att använda vilka saker/material som helst. Man behöver inte ha massa saker hemma för att göra en bra parafras, utan kreativiteten ska stå i fokus i denna uppgift!
Gör detta genom att visa exempel på flera olika sätt att återskapa ett konstverk, till exempel genom att använda sig själv och kläder/tyger som påminner om det som finns i konstverket, eller att skräp även kan vara toppenbra att använda!
Det kan även vara bra att tänka på att alla elever kanske inte vill vara med på bild, så designa inte uppgiften så att detta är ett krav.