Närvaroregistrering på distans

Göteborgsregionen

juni 8, 2020

Närvaroregistrering är en viktig del i varje lärares vardag – inte minst när undervisningen sker på distans. Det finns många olika sätt att registrera närvaron även när du inte har klassen framför dig i klassrummet.

Några tips på hur man kan närvaroregistrera på distans:

Nybörjarnivå:
Starta lektionen i det videochattverktyg du och eleverna är vana vid. Se till att ha en klasslista lättillgänglig på ett papper eller i ett dokument på din skärm. Genomför ett klassiskt upprop där eleverna får svara om de är närvarande. Påminn gärna eleverna om att stänga av sin mikrofon när de inte pratar för att minska mängden störande ljud.

Medelnivå:
Om du och eleverna är vana att använda skolans digitala lärplattform kan du börja lektionen med att ta närvaron genom chattfunktionen. Du kan filma dig själv medan du ropar upp elevernas namn. De svarar genom att skriva in hand upp-emojin i chatten. På så sätt får du en enkel överblick över vilka som är närvarande eftersom elevernas namn eller initialer står bredvid meddelandet i chatten.

Expertnivå:
Börja lektionen med ett quiz som återkopplar till det ni gjorde på förra lektionen. Använd ett verktyg som inte kräver någon särskilt inloggning utöver att eleverna skriver in sitt förnamn eller sina initialer. Exempel på quiz är Kahoot och Quizizz. Genom quizet får du snabbt en uppfattning om vad eleverna lärt sig under förra lektionen och du kan enkelt se om de hängt med. Genom att eleverna skrivit in sina namn får du även en tydlig översikt över vem som är närvarande. I flera av verktygen kan du också konvertera denna namnlista till ett excelark.

Felix Gyllenstig Serrao

Arbetar som projektledare på Göteborgsregionen med fokus på pedagogik och digitalisering. Har arbetat som lärare och förstelärare i 11 år och har nominerats till Guldäpplet fyra gånger.