Skapa intresse och uthållighet med en bra introduktion
En bra introduktion är, precis som vid en lektion i klassrummet, viktig eftersom det är vid starten av lektionen dina elever lär sig mer om lektionens innehåll och upplägg. Här ger vi förslag på hur du kan göra för att ge en kortare informationsfylld genomgång av lektionens innehåll.
Filma dig själv framför en tavla
Du kommer sannolikt att genomföra din lektion genom ett kommunikationsverktyg (exempelvis Hangouts Meet, Zoom eller Teams) och då antagligen inleda lektionen med en videochatt med dina elever.
Många använder sig av videochatten på samma vis som när de pratar med vänner och familj – de sitter ner framför datorn och pratar in i kameran. Här kan du tänka utanför boxen! Varför inte filma dig själv framför en tavla, där du går igenom innehållet på samma vis som du skulle ha gjort om ni var i klassrummet?
Viktigt att tänka på om du filmar dig själv är att både wifi- och videokvalitén kan skifta. Se därför till att:
- Be eleverna ha sina mikrofoner avstängda så att det inte uppstår onödigt bakgrundsljud. De kan ställa eventuella frågor i chattrutan.
- Använd en färg där eleverna ser vad du skriver.
- Ta ett kort på tavlan när genomgången är klar och dela detta med eleverna.
Använd dig av ett presentationsverktyg och dela din skärm
De flesta kommunikationsverktygen ger dig även möjlighet att dela din egen skärm. Om du inte har möjlighet att stå framför en tavla, eller är van vid att inleda lektionen med ett presentationsverktyg (såsom Power Point eller Prezi), är skärmdelning din bästa vän!
Dela din skärm med eleverna och gå igenom din presentation, precis som du skulle ha gjort i klassrummet. Även här finns det några saker att tänka på:
- Be eleverna ha sina mikrofoner avstängda så att det inte uppstår onödigt bakgrundsljud. De kan ställa eventuella frågor i chattrutan.
- Det kan vara bra att spela in din presentation. Då kan elever som inte kunde närvara se presentationen i sin helhet, men det ger även möjlighet för eleverna att spela upp och repetera de delar de inte förstod under genomgången.
Spela in genomgången i förväg
Du kan även spela in hela din genomgång som ett videoklipp i förväg. Du filmar då din skärm och lägger på din egen röst över din presentation. Presentationen lägger du sedan upp på valfri plattform där eleverna kan ta del av innehållet.
En fördel med detta är att eleverna kan ta till sig innehållet i egen takt. De kan spola tillbaka om det är något de inte hänger med i, trycka på paus om de vill ha tid att anteckna och ta del av innehållet vid ett annat tillfälle. Dessutom får du som lärare mer tid att prata med de elever som behöver extra stöd. Du kan antingen ta kontakt med de som du vet behöver mer stötning eller finnas tillgänglig för samtal under den tid som eleverna ser på videoklippet.
En utmaning är att det kräver viss teknisk kunskap av dig som ska spela in presentationen och att det även kan ta mer tid att förbereda lektionen. När du har spelat in dina genomgångar kan du dock återanvända dem, vilket gör att du får mer tid över i längden.
Vill du att eleverna ska vara med och interagera under genomgången kan du använda dig av program som Peer deck till Google presentation. Här kan du skapa moment i presentationen där eleverna kan vara med och interagera genom att teckna och svara på frågor.
Felix Gyllenstig Serrao
Arbetar som projektledare på Göteborgsregionen med fokus på pedagogik och digitalisering. Har arbetat som lärare och förstelärare i 11 år och har nominerats till Guldäpplet fyra gånger.