Vilket digitalt verktyg passar vårt behov?
Kopplat till distans- och fjärrundervisning är en av de vanligaste frågorna: "Vilka digitala verktyg ska vi använda?" Här försöker vi skapa lite ordning i begreppet, och ge exempel på hur ni kan använda er av olika digitala verktyg utifrån olika ändamål.
Vad menar vi egentligen när vi pratar om digitala verktyg?
En definition av digitala verktyg är hårdvara. Det innebär verktyg vi kan ta på och arbeta med för att skapa förutsättningar för utbildning. Exempelvis läsplattor, datorer, Chromebooks och mobiler.
Det finns även en mängd olika appar och program som du kan installera på din hårdvara. Dessa hjälper till i en vardag där distansundervisning ska föras. Termen digitala verktyg används vanligen främst kopplat till just vilka appar och program som behövs för digital undervisning.
Så... Vilka verktyg behöver vi?
Olika ändamål innebär olika behov av det digitala verktyget. Nedan har vi listat några olika behov, och hur du kan tänka kring dessa.
Kommunikation
Det finns många verktyg som skapar förutsättningar till att kommunicera. Kommunikation behöver inte bara vara röst och video, utan kan även vara i textform via chat. Här kan man som pedagog fundera kring vilken kommunikationsform som passar bäst.
Exempel på de vanligaste programmen är Hangouts Meet, Microsoft Teams eller ZOOM.
Presentation
Hur man presenterar lektionsupplägg och lektionsinnehåll är väldigt viktigt, oavsett om man arbetar med distansundervisning eller i klassrummet. Det finns flera verktyg som gör det enkelt och tydligt att visa och strukturera upp undervisningen och innehållet.
Vanliga exempel är Powerpoint, Google presentation och Prezi.
Samarbetsytor
Det finns verktyg som gör det möjligt för elever och lärare att interagera på samma yta. Det kan användas för att till exempelvis lägga upp inlägg, redovisa och diskutera. Alla är inne på samma arbetsyta och ser vad de andra lägger upp.
Exempel på dessa arbetsytor är Padlet, Wakelet och Trello.
Skriva
Det vanligaste sättet att skriva och dela dokument idag är via tjänster så som Google Docs. eller Microsoft OneDrive. Med hjälp av tjänster som dessa kan flera personer samtidigt skriva, redigera eller kommentera på textdokument.
Detta är även ett bra sätt att samla in elevers texter eller ha möjlighet att digitalt ge feedback.
Självutvärdering för elever (Quizar)
Det finns en mängd verktyg och tjänster som hjälper till att utvärdera och testa kunskaper. Ett populärt sätt är att använda verktyg och appar där du enkelt kan skapa och dela quizar (frågesport).
Exempel är Kahoot, Quizlet och Quizizz, där man både kan skapa och dela quiz.
Felix Gyllenstig Serrao
Arbetar som projektledare på Göteborgsregionen med fokus på pedagogik och digitalisering. Har arbetat som lärare och förstelärare i 11 år och har nominerats till Guldäpplet fyra gånger.