Det finns en mängd tillgängliga digitala verktyg och resurser. Många av dem erbjuder gratis konton just nu, vilket är jättebra! Innan ni börjar titta mot vilka nya verktyg som finns att använda är det bra att göra en inventering över vilka verktyg ni redan idag använder er av. Kanske räcker dessa gott och väl?
En viktig sak när det kommer till att undervisa via fjärr- eller distans är att börja på en rimlig nivå, både för skolans personal och för era elever, genom att utgå från vad ni redan nu har.
Börja med att samla ihop de verktyg och resurser ni använder i verksamheten. Utvärdera och planera tillsammans med kollegorna kring hur ni vill och kan använda de resurser som finns.
Fundera kring:
Om skolan använder en lärplattform behöver ni fundera kring hur ni bäst strukturerar upp undervisningen där. Flera lärare är säkerligen väl bevandrade i lärplattformen och kan bidra med goda exempel på hur man kan genomföra sina lektioner genom plattformen. I varje lärplattform finns även tillgång till ordbehandlingsprogram, formulär och presentationer vilket gör det enkelt för både elever och lärare att skapa och genomföra lektionsmoment.
Fundera över hur ni kan använda andra resurser för att ge eleverna tillgång och lätt översikt över det material ni ska använda. En Padlet, Trello eller Wakelet skulle kunna hjälpa eleverna till att få en bra och översikt över det material som ämnesområdet innehåller. Där kan du lägga upp länkar till filmer, podcasts och läromedel. Men tänk på att använda resurser och plattformar som eleverna är vana vid och som även er huvudman anser är GDPR-säkert.
Om skolan upptäcker att det finns elever som varken har tillgång till verktygen genom skolan eller genom hemmet, se över hur man kan allokera resurser till dem. Hur kan skolan säkerställa att alla elever har tillgång till verktygen de behöver? Går det att låna ut bärbara datorer eller läsplattor eller bör det göras nya inköp?
Glöm inte de analoga verktygen! Det är lätt att fokusera på vilka digitala verktyg eleverna har tillgång till, men har alla elever tillgång till penna, papper, suddigum och linjal hemma? De analoga verktygen är viktiga även när undervisningen sker på distans.
Det är huvudmannens ansvar att organisera genomförandet av distansundervisning, och att skolans lärare har möjlighet att genomföra denna.
Hitta forum för att i kollegiet dela med er av goda exempel från det praktiska digitala arbetet. Hur kan ni skapa förutsättningar för att lära av varandras arbetssätt och metoder? I sociala medier finns gott om bra initiativ att inspireras av, bland annat under hashtaggen #skolahemma och i Facebookgruppen Distansundervisning i Sverige Länk till annan webbplats..